Otroški avtosedež izbiramo tudi glede na starost, težo in višino otroka

Ko se odpravljate v nakup avtosedeža, je dobro poznati težo  otroka,, da lahko določite, v kateri starostni skupini sedežev še naprej izbirate. Danes je to vprašanje nekoliko zapleteno zaradi obstoja dveh standardov – R44 (obstaja več kot 30 let, njegovo glavno merilo je masa otroka) in novi R129 (v celoti velja od leta 2018, dopolnjuje prejšnje tehnične zahteve, uvaja novo oznako ne le za otrokova teža in starost, pa tudi višina, poleg tega pa tudi poveča merilo za otrokovo gibanje v smeri vožnje z otrokom od 9 do 15 mesecev). Vsi otroci so v razvoju individualni, zato se lahko z enako težo bistveno razlikujejo tudi drugi parametri otrok (zlasti višina). To se odraža v novih pravilih, ki jih imenujemo tudi i-size (“izboljšani sistemi za zadrževanje otrok”) ter pomemben je tudi sam telesni razvoj otroka.

Velikokrat starši posadijo otroka v avtosedež v trgovini, potem pa ko avtosedež zmontirajo v avto, pa je slika povsem dugačna… seveda, polica v trgovini je ravna, zadnja klop pa v vozilu vsaka drugačna, zato je dobro, da v kolikor na daljavo preko interneta kupujete sedež, da se s trgovcem pogovorite in vam svetuje pravo izbiro ali pa pri fizičnem nakupu poprosite prodajalca, da avtosedež najprej preuzkusite v vašem vozilu preden ga kupite, seveda je takšnih trgovcev bore malo, ki bi tovrstno možnost omogočali a vprašati ni greh. Pri nas je ta možnost omogočena vsem kupcem po predhodnjem dogovoru, prav tako vam svetujemo na daljavo, saj imamo izkušnje s tovrstnimi zadevami vsakodnevno v različnih modelih avtomobilov.
Srečujemo se pa tudi s starši, ki imajo vozilo brez priklljučka isofix a imajo v planu leta ali dva menjati vozilo, ki bo imelo to možnost. Ker imajo avtosedeži skupine razpona do 36kg je smotrno, da izberete model avtosedeža ki ima obe možni opciji montaže: z avtopasom in isofixom, tako boste avtosedež v novem vozilu lahko fixsirali z isofixom.
Vsekakor ob nakupu upoštevajte:
– starost in težo otroka (pri nedonošenih tudi fazo razvoja)
– namen uporabe (potovalni ali nadomestni)
– prilagodljivost zadnje klopi v vozilu na model avtosedeža (če je možnost, avtosedež predhodno preizkusiti lego v vozilu)
– predviden način montaže isofix ali avtopas

Glede na starost in težo otroka so avtosedeži razdeljeni v naslednje kategorije:

  • Avtosedeži lupinice 0 ali 0+ (od 0 do 13 kg) – otroški avtosedež z ročajem, ki se praviloma uporabljajo do 1 leta oz. do dovoljene teže otroka (10 ali 13kg odvisno od modela). Praktičen avtosedež, saj dojenčka lahko odnesete iz avtomobila, ne da bi ga zbudili. Nameščen je na posebni ploščadi ali preprosto postavljen na sedež in pritrjen s standardnim avtopasom. Sedeži za novorojenčke morajo biti vedno nameščeni proti gibanju avtomobila (v nasprotni smeri vožnje). V nasprotnem primeru si lahko dojenček med nenadnim zaviranjem poškoduje vrat, saj njegova mišična in reflexna struktura še ni razvita.
  • Skupina 1 (teža od 9 do 18 kg) – ta stol za otroke od 1. leta do 4. leta se lahko uporablja, ko je otrok že sposoben samostojno sedeti. Lahko ga namestite tako v sedečem kot v polsedečem položaju. Lahko uporabite isto platformo, ki ste jo uporabljali že prej, vendar se pred nakupom prepričajte, da se platforma ujema z modelom novega stola. Na tržišču pa so že tudi avtosedeži z vgrajenim isofix sistemom, nekateri modeli omogočajo celo dva načina montaže (z ali brez izofixa). Takšni avtosedeži so nameščeni obrnjeni v smeri vožnje.
  • Skupina 1-2-3 ( od 9-36kg) Avtosedeži te skupine so različni modeli (nadomestni in potovalni) Potovalni imajo vedno nastavljive naklone v 2-3 položaje in so primerni od 6m starosti otroka in 9kg teže tudi za daljša potovanja, saj naklon lahko spreminjate v kolikor otrok zaspi v željen položaj, ko otrok raste se sedež prilagaja po višini, ko preraste 5t varnostni pas, pa se otrok veže neposredno s sedežem z avtopasom. Medtem ko avtosedeži tako imenovani jahači 3v1 pa nimajo naklonov, naslon se le prilagaja lahko glede na naklon naslona zadnje klopi v vozilu, zato v takšnem avtosedežu otrok med potovanjem ne bo imel prave lege sedenja, v primeru da zaspi mu bo glavica “kinkala” naprej, zato takšen avtosedež izberite raje kot nadomestni sedež, če je otrok mlajši od 4let. Ti avtosedeži so ravno tako prilagodljivi rasti otroka, vzglavje se da nastaviti po višini ko otrok preraste 5t varnostni pas, se veže neposredno s sedežem z avtopasom, nekje od 22kg teže do 36kg pa se hrbtni del sedeža odstrani in ostane samo jahač.
    Ponavadi so avtosedeži jahači tudi cenejši a so ravno tako funkcionalni in praktični, saj se prilagajajo z odstranitvijo hrbtišča vse do jahača vsekakor pa naj vas to ne premami le zaradi cene, otrok do 4let potrebuje za daljšo vožnjo povsem konforten položaj, da je zanj udobno predvsem pa varno.
    Pomemben pa je še en faktor. Vozila nimajo vsa enake zadnje klopi. Nekatere so ravne, nagnjene nazaj, profilirane, ozke, široke…. zato je pomembno pred izbiro tudi to, kako bo avtosedež sedel na zadnji klopi, kar je tudi potem od tega odvisen končen naklon. Naprimer: Avtosedež nastavljen v naklonu 3 bo naklon večji v vozilu z nazaj nagnjeno klopjo, kot v vozilu ki ima ravno klop. Če je v vozilu klop ravna, je boljša izbira avtosedeža za otroke vsaj do 3let avtosedež 0-36kg, saj avtosedeži s tovrstno oznako omogočajo večjo prilagodljivost v vozilu, kot sedeži od 9kg dalje kar se tiče naklonov, vsekakor pa je njihov namen še vedno do 36kg oz dokler ga otrok ne preraste.
  • Skupina 2-3 (, od 15 do 36 kg) – sedeži za starejšega otroka od 5 do 12 let so večji, v njih so pritrjeni avtomobilski pasovi – pri otroku, ki tehta več kot 15 kg, se lahko pettočkovni pasovi odstranijo in se otrok veže z avtopasom preko sedeža.
  • Skupina 3 (od 22 do 36 kg) – ta kategorija je namenjena otrokom od 6 do 10 let.
  • Skupina 0-18, 0-25 in 0-36 so avtosedeži, ki imajo vse skupine v enem, cenovno gledano je to ekonomska rešitev vendar večina staršev pogleda navodila le v začetku uporabe kasneje na to pozabijo in sedež napačno prilagajajo razvoju in rasti otroka. Navodila shranite in jih poglejte vedno preden nastavitve spreminjate oz. prilagajate. Pri tem je pomembno tudi upoštevati dejansko življenjsko dobo avtosedeža, zato tovrstna izbira ni vedno smotrna, saj je predpisana življenjska doba plastike le cca 6let. Torej, če sedež kupite otroku ki šteje 1leto ga bi bilo smotrno zaradi varnosti zamenjati ko bo otrok star 7let.
  • vsi avtosedeži morajo ustrezati certifikatu standardne varnosti z oznako na oranžni nalepki, ki je ponavadi ob strani ali zadaj na karoseriji avtosedeža.
  • Oznaka otroškega varnostnega sedeža – test ECE:Vsak varnostni avtosedež mora biti preizkušen po zahtevah, ki so predpisana s homologacijo – evropskim predpisom ECE.ECE-R44 (ECE = Economic Commission of Europe – R44=Regulation) je evropski predpis, ki ga morajo opraviti vsi proizvajalci otroških varnostnih sedežev na enem od predpisanih inštitutov.Prvi predpis ECE-R44/01 je bil sprejet in je začel veljati 17. novembra leta 1982 (od takrat naprej morajo vsi otroški avtosedeži, preden gredo v prodajo, skozi preizkusne teste). Drugi – še bolj zahteven predpis ECE-R44/02 je stopil v veljavo 4. aprila 1986. Tretji predpis ECE-R 44/03  je bil predpisan 26. januarja 1995 z veljavnostjo od 12. septembra 1996 do 23. junija 2008. Zadnji ECE 44/04 pa je začela veljati 23. junija 2005. Tu vam moramo pojasniti, da so imeli proizvajalci enoletno možnost, da prilagodijo vse nove avtosedeže novim pogojem, v prodaji pa so lahko avtosedeži s homologacijsko oznako ECE 44/03 še največ 4 leta po uveljavitvi zakona (do leta 2009). Novi standard predpisuje tudi preizkuse z isofix pritrditvijo, zaostruje dinamične obremenitve, ki jih mora sedež prenesti ter zahteva večji nadzor pri proizvajalcih avtosedežev. To vam je tudi pomemben podatek, v kolikor se odločate za nakup rabljenega avtosedeža!Avtosedežev s starimi oznakami (ECE 44/01 ali ECE 44/02) ne priporočamo, da jih uporabljate, saj se materiali starajo in niso več elastični, pa tudi nove zahteve pri testih so veliko zahtevnejše, sedeži pa veliko varnejši (primerjajte na primer z vidika varnosti: golfa izdelanega v devetdesetih letih ali danes).Vsak sedež, ki je naprodaj v trgovinah, mora torej imeti opravljeno homologacijo (trenutno je to ECE R 44/04) in to pomeni pod kakšnimi pogoji so avtosedeži preizkušeni: čelni trk pri hitrosti 50 km/h s 33 G (to je, da je otrokovo telo pri tej hitrosti in trku kar 33 krat težje kot njegova teža). Ostale zahteve trenutno veljavnega predpisa so še: pritrditev avtosedeža s tritočkovnim avtomatskim avtomobilskim varnostnim pasom ali isofix sistemom; konstrukcija avtosedeža mora absorbirati veliko več energije (veliko manj deformacij na otrokovo telo predvsem v predelu glave); veliko večje zahteve (tudi do 50% več) za sistem varnostnih pasov v sedežu; sedež skupine I mora imeti vgrajen 5-točkovni sistem varnostnih pasov (ne več 4-točkovni); sedež skupine 0+ mora imeti večjo »školjko« in preizkušen mora biti tudi na trk od zadaj s 30 km/h.Vsak homologiran avtosedež mora biti označen z oranžno nalepko ali všitkom (to lahko preveri vsakdo, saj se avtosedeža brez oznake ne sme uporabljati).Nalepka mora imeti naslednje  elemente:ECE 44/04 – oznaka pomeni, da sedež ustreza navedenemu standardu.

    universal – pojasnjuje, da je sedež namenjen uporabi v večini modelov avtomobilov

    9 – 36 kg – sedež je primeren za otroke navedene telesne teže

    E1 – oznaka države, v kateri je bil sedež preizkušen (E1=Nemčija, E2=Francija, E3=Italija, E4=Nizozemska,…)

    04301171 – številka testa (pomeni:04=ECE R44/04; 30=oznaka inštituta Dekra Dresden, MPA Stuttgart v Nemčiji ali 44= oznaka inštituta TNO na Nizozemskem; 1171=številka testa)

    0060854 – serijska številka sedeža.

Nakup rabljenega avtosedeža PREVIDNO!

Res da so rabljeni avtosedeži cenejši, na zunaj čudovito izgleda kot nov, vendar so skrite pomankljivosti, na katere večina staršev ni pozornih. Večina se osredotoči le na ceno, zunanji videz in blagovno znamko, na bistvo varnosti pa ne. Vsekakor je pomembno:

  • da avtosedež ni bil udeležen v nesreči ali naglemu zaviranju
  • da je starost sedeža še v meji življenjske dobe (meja je odvisna od proizvajalca po EU priporočilih je to 6let)
  • primer: če kupite otroku starosti 1leto rabljen avtosedež, ki je bil rabljen 4leta, ga boste lahko varno uporabljali le še 2 leti, torej do otrokove starosti 3leta. Leto proizvodnje je odtisnjen na karoseriji avtosedeža ponavadi na zadnji strani, začetek uporabe pa se lahko določi na podlagi datuma nakupa (račun) ali drugih dejavnikov. Kako lahko najhitreje preverite? Tako, da pri prodajalcu rabljenega  avtosedeža prosite če vam pokaže račun ali primerjate starost njegovega otroka, ki je ta sedež uporabljal in seveda odtisnjen datum na samem avtosedežu, temu datumu lahko odštejete 1leto saj je modelno leto zamaknjeno nekje 6-12mesecev preden pride avtosedež iz proizvodnje na trgovske police.