Evropska komisija sprejela nov standard ECE R129 v povezavi z “i-Size” glede testiranja otroških varnostnih sedežev (otroških zadrževalnih sistemov), ki je stopil v veljavo že leta 2014. Ob tem je jasno opredeljeno, da še vedno ostaja veljaven tudi standard testiranja ECE R 44/04. Standardi za testiranje otroških varnostnih sedežev zagotavljajo, da so sedeži homologirani in ustrezajo določenim kriterijem za evropsko tržišče. Torej nikakor ne gre za nova pravila in zakonske določbe, ampak za zahtevnost testa, ki mu mora otroški sedež ustrezati.
Nova uredba UN R-129 (i-Size) – ECE predpis zahteva, da imajo vsi proizvajalci avtosedežev v svoji ponudbi otroške avtosedeže, ki omogočajo vožnjo v nasprotni smeri vožnje do najmanj 15 mesecev starosti.
Katere novosti prinaša UN R-129 (i-Size)?
- Glavni kriterij za izbiro sedeža bo višina in ne teža otroka
- Dojenčki bodo morali biti obrnjeni v nasprotni smeri vožnje do 15 meseca starosti
- Isofix se bo bolj potiskal v ospredje (manj možnosti za napačno namestitev)
- Zaščita v primeru bočnega trka bo obvezna
ZAKAJ JE BILA POTREBNA NOVA UREDBA i-Size?
Predpisi na podlagi evropskega standarda ECE R44/04 so zastareli na mnogih področjih. Po ECE R44/04 lahko otroke od 9 kg telesne teže dalje, obrnemo z avtosedežem naprej – v smeri vožnje, kar lahko privede do situacije da otrok, ki je star slabih mesecev, sedi v smeri vožnje. Le-ta pa je še vedno lahko premajhen za takšen način vožnje.
Obstoječi avtosedeži skupine 0+ niso dovolj veliki, da se večji otroci vozijo v nasprotni smeri do svojih 15 mesecev. Proizvajalci avtosedežev morajo zato odslej ponujati večje avtosedeže v skupini 0+, ali zamenjati sedanje avtosedeže v tej skupini s sedeži, ki se prilagajajo in omogočajo vožnjo v nasprotni smeri čimdlje je to mogoče.
PRVA FAZA UVEDBE NOVE UREDBE R-129 (i-Size) določa številne zahteve, s katerimi se zmanjša nepravilna namestitev in uporaba avtosedeža. Na podlagi predpisa i-Size avtosedež, se ne more istočasno pritrditi avtosedež ISOfix sistemon in tritočkovnim varnostnim pasom. Dokazano je namreč, da ISOfix bistveno zmanjša tveganje nepravilne namestitve.
Sedeži avtomobilov morajo biti opremljeni z ISOfix sidrišči, tako da se vsi otroški avtosedeži odobreni po pravilniku i-Size lahko namestijo na sedeže z logotipom i-Size. Tlo pod sedežem v avtomobilu mora biti dovolj močno in stabilno da izdrži silo podporne noge – tudi tam, kjer je predelek za shranjevanje pod njim.
Z novim standardom R129:
– se bodo otroški sedeži obvezno testirali tudi za stranske trke,
– prav tako bodo morali vsi ustrezati isofix pritrditvi, kar je označeno s splošno oznako i-Size,
– skupine sedežev bodo razvrščene glede na velikost otroka (po višini v cm),
– ter otroški sedeži po R129 bodo morali omogočati vožnjo otroka do 15. meseca v nasprotni smeri vožnje.
Na evropskem tržišču je sedaj izredno majhno število otroških sedežev, ki so bili testirani po novem standardu R129. Tako da proizvajalci šele sledijo povpraševanju in razvijajo takšne sedeže, ki se bodo v naslednjih letih predvidoma bolj uveljavili.
Ali je potrebno otroške sedeže zamenjati z novim? Odgovor je NE, saj bo standrad R 44/04 še vedno v veljavi vsaj še nekaj let, tako da bodo na tržišču hkrati otroški sedeži po enem ali drugem testu.
Ali nov standard velja za vse otroške sedeže? Zaenkrat je sprejet standard samo za otroške sedeže za otroke do višine 105 cm. Za večje otroke še ni novega standarda, ampak je še v pripravi. Tako da pri avtosedežih skupine II+III (15-36 kg) zaenkrat ni nobenih sprememb.
Ali nov strandard pomeni novo zakonsko določbo? Ne, gre za standard testiranja, zakonske določbe se s tem nič ne spreminjajo.
Ali bom kaznovan, če bom imel otroški sedež brez tega standarda R129? Ne, še vedno je hkrati v veljavi tudi standard R 44/04 in jih boste lahko kupili in uporabljali še vrsto let. Uveljavitev novega standarda R129 za vse sedeže bo postopna v naslednjem desetletju.
Ali jahači ne bodo več dovoljeni? Jahači, ki imajo samo podlogo (spodnji del, 15 – 36 kg), so še vedno zakonsko dovoljeni. Hkrati pa poudarjamo, da za večjo varnost otrok med vožnjo priporočamo otroški sedež – jahač z naslonjalom za telo in glavo (15-36 kg), ker so otroci tako v primeru stranskih trkov veliko bolj zaščiteni. Nov standard R129 nikakor ni povezan z jahači, saj le-to spadajo v skupino nad 105 cm za katere novega standarda še ni določenega.
Kaj pravi zakonsko določilo glede vožnje otrok? V Sloveniji morajo biti otroci do višine 150 cm zavarovani med vožnjo z ustreznim zadrževalnim sistemom, ki ustreza vsem veljavnim standardom (torej R44/04 in R129). Ob tem so naša prizadevanja, ki so tudi strokovno utemeljena, da se starejših standardov (R44/01 in 02) ne bi več uporabljalo.
Ali se morajo po novem otroci do 15. meseca voziti obrenjeni obratno smeri vožnje? Nov standard R129 predvideva otroške sedeže, ki bodo zahtevali namestitev sedeža v nasprotni smeri vožnje do 15. meseca, kasneje pa lahko tudi v smeri vožnje. Pri uporabi otroškega sedeža po standardu R44/04 pa je namestitev avtosedeža v nasprotni smeri vožnje zahtevana za skupino 0+ oz. 0-13 kg (za dojenčke).
Ali bo nov standard zagotovil večjo varnost? Nov standard bo v prihodnjem desetletju delno prispeval k večji varnosti otrok, predvsem pa je pomembna poleg kvalitete avtosedeža tudi njegova ustrezna in dosledna uporaba. Za varnost otrok med vožnjo je tako ključnega pomena, da je otroški avtosedež ustrezno in trdno nameščen v avtomobilu skladno z navodili proizvajalca, otrok pa tesno pripet z varnostnimi pasovi, prav na vsaki vožnji. O tem osveščamo in informiramo tudi v okviru izredno uspešnega projekta Pasavček, ki opozarja: Red je vedno pas pripet!
(Uradni vir) Povzetek članka Javna agencija RS za varnost prometa https://www.avp-rs.si